Monday, June 20, 2005

إنتصارا للحق و إنتصارا لكفاية

بعد إعتصام حاشد: النائب العام يُفرج عن مُعتقلي كفايه ويؤكد أن تعليق ملصقاتها ليست جريمة

أصدر النائب العام المصري قراراً بالأفراج الفوري عن مُعتقلي حركة كفايه الأربعة، وتم تنفيذ قراره فورا في حضور وفد ضم د.عبدالحليم قنديل المتحدث الرسمي بإسم حركة كفايه وعدد من شباب المحامين و"شباب من أجل التغيير".

وكان أكثر من 150 متظاهراً قد إحتشدوا أمام مكتب النائب العام مطالبين بمعرفة مصير المعتقلين الأربعة، خاصة محمد شفيق وأحمد سعد الذين تجاهلت الشرطة قرار الإفراج عنهما الصادر أول امس وأخفت مكان إحتجازهما، ومصطفى خليل أغا الذي وجهت له تهمة غريبة..(تعليق ملصقات كفايه) وتقرر حبسه 15 يوماً، وممدوح محمد محمود الذي إعتقل صباح أمس في مدينة أسيوط.

وامام هتافات المتظاهرين وافق النائب العام على مقابلة وفد منهم برئاسة د.عبدالحليم قنديل، وطرح الوفد قضية المعتقلين الأربعة وعدم إنطباق توصيف الحركات السرية التي يُ على حركة كفايه.

وقد أصدر النائب العام قرارأ بالإفراج الفوري عن المعتقلين الأربعة وتم تنفيذه فعلاً، كما أجرى النائب العام إتصالاً تليفونياً بنيابة المنصورة للتأكيد على أن تعليق ملصقات كفايه ليست جريمة يُعاقب عليها القانون، و أنها تدخل ضمن حرية التعبير عن الرأي التي كفلها الدستور.

كما ناقش الوفد مع النائب العام قضية مُعتقلي الإخوان، وبشكل خاص د.عصام العريان وزملائه، و أبلغ النائب العام الوفد بأن قضية العريان ستبحث مع وفد من نقابة الأطباء سيلتقي به قريباً، وأنها في طريقها للحل.

القاهرة 20-6-2005

موقع الحركة:

http://www.harakamasria.net

http://www.harakamasria.com

5 comments:

مريم said...

مبروك يا جماعة...انتصار جميل لأن حقيقي أسوأ شئ ممكن أتخيله هو شاب زينا خرج في مظاهرة يحلم ببكرة وفجأة يتخطف من مواصلة ولا من بيته ومحدش يعرف عنه حاجة في دولة بوليسية ممكن أي حاجة تحصل في سجونهاو أقسامها... شوف يا أحمد أنا مش بانتقد اختيار هيكل أد ما بقولك الاعتراضات اللي هتطلع من ممثلي و طبالي و زماري الحكومة نفسهم، أول حاجة هيقولها واحد زى الشاذلي مثلا أو سرور ان مبارك أكثر شبابا و ان لو المعارضة عايزة شباب صحيح فين هما؟ لأ دا ممكن كمان يطلع لك مخصوص جمال مبارك عشان يضرب هيكل بحجة انهم افتكروا فجأة يشجعوا الشباب...طبعا هتقولي واحنا مالنا؟ الناس عارفة هيكل كويس ومش هايصدقوا كلام بتوع الحزب الوطني،وهتقولي كمان مين دول عشان يشوهوا شكل هيكل؟ هارد و أقول لك نفس اللي قلته قبل كده ، هيكل معروف للمثقفين وأبناء الطبقة المتوسطة اللي لسه بيقروا جرايد معارضة و اللي عندهم دش وفضائيات انما باقي فئات الشعب ياخوانا اللي بيجروهم على صناديق الانتخاب من غير مايكونوا فاهمين حاجة، الناس دي اللي معندهاش غير البحث عن لقمة العيش و الفرجة اخر الليل على التليفزيون المحلي، دول هيتأثروا بكلام ناس زى الشاذلي و سرور...هيكل قامة عظيمة الشئ الوحيد اللي بقوله هو أهمية وجود برنامج انتخابي واضح وسليم يعالج نقطة ضعف هيكل و هي سنه و كمان يضمن المستقبل للناس اللي هتروح تنتخب وكمان عشان احنا نبقى بنتحرك في النور وعارفين رايحين فين .
تامر: أنا سعيدة جدا بقائمة الاسماء اللي عملتها لمرشحين محتملين معظمهم من علماء مصر الأجلاء_و منهم واحد درس لي كمان_ يعني فعلا ناس من وسطينا وعارفينهم كويس الأجمل ان القائمة دي تتحط في عين أتخن تخين يقول ان مصر عقرت و لم تلد من يحكمها بعد هذا العهد السعيد.
عزيزتي واحدة مصرية أنا فعلا مصدومة من رأيك في جمال وان الواحد لازم يكون واقعي...واقعي ايه؟ ايه هو الواقع بالضبط؟ لاهو حالة الفوران و الهياج دي عشان في الاخر نورث كعزب و أطيان لابن البيه...ايه مقوماته عشان يبقى رئيس جمهورية؟ مدني؟ والهي أنا كمان مدنية و مالبستش لبس عسكري في حياتي، ايه مقوماته؟ أنا على فكرة كانت جت لي فترة -بس من زمان_ حاولت أفكر فيها بموضوعية و أقول هو ايه عيبه يعني؟ عشان ابن الريس؟ لأ مش عشان ابن الريس

مريم said...

أنا بارفض مبدأ انتخابه لأنه مش هيترشح زيه زي أي واحد ، بمعنى ان برغم ان في ناس بسيطة متعرفش مين سكينة فؤاد أو مين يحيى الجمل كلنا دلوقت عارفين جمال مبارك، ليه؟ لان في عملية تجميل و تلميع اتخطط لها من زمان أوي و اتجند لها التليفزيون المصري من أيام ما طلعت جمعية جيل المستقبل عشلن كل الناس تعرف مين جمال، طبعا مش هننسى استقبال الرياضيين في المطارات و ظهور صوره بشكل مستفز معاهم و كأنه رمز شعب مصر رايح يستقبل المنتصرين و يعلن ان النصر دا نتيجة عمل متواصل من 20 سنة و سياسات جديدة تهدف للتغيير، كل دا بدون مبرر دستوري واحد يبرر تواجده في منبر زي ده يتكلم منه. تاني حاجة أنا مش هنسى يوم ماطلع بعد مؤتمر من مؤتمرات الحزب الحاكم عشان يقول انهم عارفين مصلحة الشعب كويس و ان رغم ان فيه اعتراضات فهم_لغاية دلوقت "هم" دي كلمة مبهمة تفهم منها انهم الحكومة_هيكملوا المسيرة وانهم شايفين أبعد. دي بجد كانت الغلطة اللي ربنا شاء انه ينكشف بيها و الناس تعرف ايه اللي مستنيها. كمان مش هانسى يوم ما كتبت المصري اليوم اعلانه بكل ثقة _ودا من قريب_ ان الانتخابات ستكون تحت الاشراف القضائي. رغم ثورة القضاة و غضبهم ومطالبهم يطلع هو يعلن الكلام دا و الأزمة قائمة ولسه ماتحلتش؟ معناه ايه الكلام دا؟ حاجة من تلاتة 1- اما انه عارف حاجة هتحل أزمة القضاة ومخبيها وأشك في هذا لأن مر على الموضوع أكثر من شهر و مافهمتش مبررات تصريح السيد جمال، 2- انه بيعتبر القلة القليلة من القضاة اللي هتقبل الاشراف على الانتخابات في ظل رفض باقي القضاة وتمسكهم باستقلالهم هيئة قضائية كافية و دا فيه استهتار بالموقف العام للقضاة،3- ان هو أصلا مش فارق معاه قضاة ولا غير قضاة وبيطلق الكلام على عواهنه عشان الناس تسكت. اخر حاجة أحب أضيفها أني قرأت -وغالبا في مدونتك يامصرية_ ان من اللي ادوا الأوامر و المسئولين عن الأفعال الفاضحة اللي حصلت يوم الاستفتاء في حق بنات مصر واحد من أصدقائه أو الدراع اليمين له في لجنة السياسات.
الحقيقة أنا كنت ناوية أجمع كل القصاقيص اللي قالها أو انكتبت عنه في الجرايد و اللي بسببها عرفت أنه استحالة يكن رئيس كويس، كنت عايزة أعمل كده عشان مانساش رأيي دا و مخليش حد يأثر عليا بس للأسف ماجمعتش حاجة ،انما دي كانت فرصة كويسة عشان أفكر نفسي_أول واحدة_ ليه من دلوقت بقول لأ للتمديد و لأ للتوريث كمبدأ و كشخص كمان.
عزيزتي واحدة مصرية أنا مش قصدي أكون عدائية بس بجد مش انت اللي تقولي كده...و اذا كان على الواقعية فالمفروض نتحدى الواقعي و نتعدى الطبيعي (مع الاعتذار لد.رامي عن اقتباس اسم مدونته بدون اذنه).

wa7d_masry said...

احنا اللي عاوزينه تغير
مش تغير في الوجوه تغير في السياسة الداخلية للبلد علشان نشعر ان احنا بشر زي باقي الناس
لو جه جمال من يضمن لكي ان جمال مش يقعد 40 سنة يحكم حتى لو كويس
طول فترة الحاكم هيخلق حوله مجموعة من الفاسدين اللي هيكون تحتهم مجموعة من الحرامية ويتكرر السناريو
اللي احنا عاوزينه
تغير سياسي من خلال تدوال سلمي للسلطة ويجي اي حد يقعد 5 سنين والناس تقيم الفترة بتاعته ( لو حس رجل الشارع ان احواله تحسنت ينتخبه غير كده يمشي)
انما مصر فيه ناس كتير كويسه
بس في ناس اكتر اوحش منهم بيخدوا فرصتهم

A7mad said...

Maryum, all that u said is true, very well-written, and I agree with u 100%, really. Especially about how nomal Egyptians can be affected by state TV and negative campaigns against any opposition presidential candidate. I also agree with u strongly about what u said about Gamal and how u were surprised, as I was, at what Wa7da Masriyya said about Gamal. Fi3lan ya Masriyya mish inti illi ti2ooli kida 3an Gamal.
I am happy like u that Tamer wrote tens of names, and I personally would choose any one of them better than Mubarak. Egypt is full of thousands better than Mubarak.
Still u did not answer my main question to u. Who do u think is the BEST person to run against Mubarak who the Egyptian people can be convinced of, and who the National Democratic Party will not be able to attack and who they won't be able to find any fault in?
I hope u will finally answer this question. Thank u.

sertac cesur said...

uzamax