Friday, May 06, 2005

جريدة الغد:فضيحة بالصور "سجن أبو غريب مصري في المرج"




هذه الصورة من جريدة حزب الغد اصادرة هذا الأسبوع تحت عنوان فضيحة بالصور وسجن أبو غريب مصري في المرج و مطالبة بإستقالة وزير الداخلية و قد إلتقطت الصورة من داخل أحد السجون و هي لمسجونيين تم تقيدهم بالأشجاربينما يقف أمامهم هذا الجندي و يبدو أنه يلتقط شيئا ما من على الأرض بإحدى يداه بينما يمسك ا بيده الأخرى خرطوما للمياه قالت الجريدة أنه يستخدمة للإعتداء على سلامة جسد هؤلاء الغلمان مسلوبي الحرية .
في رأيي تكفي هذة الصورة البشعة التي أخذت خلسة على ما يبدو و بكل ما فيها من إرهاب و وحشية لتدين وزير الداخلية و وزارته كلها و لكن ما خفي هو أعظم وهناك الكثير من الصور لم يستطع أحد أن لتقطها و هي صور الموت و التعذيب لمئات الأبرياء و إعتقال الأطفال و النساء و أقارب المشكوك فيهم في سجون الداخلية أضم صوتي لصوت من يطالبون بإستقالة وزير الداخلية بل و أطالب بمحاكمته في كل الجرائم التي إرتكبها جهاز الشرطة من تعذيب و قتل و إهمال ادى للقتل
.

25 comments:

Abdelrahman said...

وما خفي كان أعظم.
اللهم يا من تمهل ولا تهمل.. سبحانك خذهم أخذ عزيز مقتدر.

simsim said...

هناك صورة مكبرة لتفصيل وضع الغلامين المكبلين في الشجرة وردت في الأصل, ومن الأفضل نشرها لكي تتضح الصورة .

للأسف موقع الجريدة علي الإنترنت لسه جديد وبدائي ومافيش فيه صور .

بالنسبة لتقديم وزير الداخلية استقالته , فهذا كلام لايقدم ولايؤخر . انتم مش عارفين سلو بلدنا ولاايه , وليه يقدم استقالته ؟ ده العيال لسه صاحية ,هو كان قدمها في اللي ماتو لما يقدمها في اللي لسه صاحيين , وبعدين دول مش تبع وزارة الداخلية , دول تبع وزارة التعليم بيجربوا النظام الجديد اللي بدأوا ياخدوا بيه في قطر لتعليم الناشئة أمور الجنس , وهذا يتم في المدارس النموذجية زي اللي في الصورة ز الشجرة نموذج تعليمي بس ودماغكم مايروحش بعيد .

simsim said...

بمناسبة قطر التي ذكرتها في تعليقي السابق , أدعو من يريد أن يفكر في مواصفات من يـُختارون لمناصب رؤساء تحرير الصحف القومية , أن يقرأ مقال ابراهيم نافع اليوم في أهرام الجمعة . فعلا مش ممكن , الراجل ده مصدق اللي بيكتبه ولا اللي بيتكتبله ويحط هو اسمه عليه . ده كأنه عايش في عالم خيالي من اختراعه لاوجود له في الحقيقة و كم الاستعباط والاستنطاع فاق كل الحدود . هو فاكر نفس بلير مثلا . طب بلير له أعمال كثير شفعت لحزبه , انما ابراهيم نافع ومن يمثلهم فعندهم ايه . هو اللي خلي قناة زي الجزيرة توصل للي وصلته بالاضافة طبعا الي كفائتها , إلا سيادة الرائد وتلفزيون الريادة . ودلوقت جايين ينبحوا علي الناس اللي بتشتغل . فعلا حاجة تقرف !!!

simsim said...

سايق عليك النبي ياشيخة ماتضميش صوتك , وقوليلهم يوطوا صوتهم . أنت عارفة العند وسنينه .

فيه احتمال كبير انه يمشي لو سكتوا وإلا فابشري بطول بقاء .

R said...

ـ"أضم صوتي لصوت من يطالبون بإستقالة وزير الداخلية بل و أطالب بمحاكمته في كل الجرائم التي إرتكبها جهاز الشرطة من تعذيب و قتل و إهمال ادى للقتل ."

أنتِ طيّبة قوي :)
ـ

TIC said...

اشكرك بشدة علي هذه الصورة ليس لانها تثبت ان عندنا تعذيب (لان ما يحدث في السجون عندنا لا يمكن ان تلتقطه كاميرا) و لكن لان اصبح لدينا مشهد التقط في وضح النار عيني عينك نستطيع ان نشير اليه عندما نتحدث عن "التعذيب".. بالنسبة لاستقالة وزير الداخلية، لا افهم لماذا لا يوجه هذا الطلب الي الرئيس نفسه؟ ان يستقيل هو، هل يصدق احد ان الرئيس لا يعمل و غير موافق علي هذه الامور؟

wa7da_masrya said...

معلش يل راء أي حلم أو وهم زي إستقالة وزير الداخلية ممكن يتحقق لو الواحد فضل وراه و فضل يزن عشان يحصل مش بيقولواالزن أقوى من السحر.
عندما مات المرحلون الذين حاولوا الهرب لإيطاليا عن طريق لبيا و مات بعضهم مختنقا في عربة ترحيلات الداخلية العام الماضي ذهبت أكثر من مرتين لنائب مجلس الشعب المحترم المسئول عن ديرتنا و كان البيه في كل مرة مش موجود و تقريبا مش بيجي خالص و أن أصلا مكنتش أعرف إسمه و قعدت أدور عليه على موقع مجلس الشعب الموجود على الإنترنت ,وقتها حسيت أننا في غيبوبة إحنا في وادي و الحكام و المسئولين عننا في وادي تاني خالص كأن مصر فيها مصرين ,مصر الحكومة و مصر المحكومة و الإتنين مش شايفين ولا حسين ببعض بس بينهم حدود ديموجرافية وهمية مشتركة و هي دي الحاجة الوحيدة المشتركة بينهم
هي غلطة و إحنا نتحمل جزء منها لكن الإنتخابات الجية مش لازم نسمح أن تكرر الحكاية ديه
بالمناسبة أنا إتغظت أوي النهاردة لما سمعت أن مبار في شرم و سوزي كانت بتحتفل بعيد مصر الجديدة و في نفس الوقت البلد مولعة و الناس عمالة تموت من التعذيب و الإعتقالات و الجوع
يا رب توب علينا بقى و ريحنا من القرف الكبير اللي فوق دمغنا

Egyptchampion said...

I agree with ur positive attitude ya Masriyya about insisting on their resignation. I hate negative people who just make fun of everything and do nothing. We support u and share ur attitude, Masriyya.

R said...

"I hate negative people who just make fun of everything and do nothing."
يا سيدي كتّر خيرك. بتكره الناس النيجاتيف؟
وأنا باتضايق من الناس اللي بتكره أيّ حد. خالصين. ما أقدرش أقول أنا باكره الناس اللي بتكره، سأسقط في فخ مناقضة النفس. ومادُمت علّقت فلستُ سلبيّاً. خالصين برضه

أنا باعلّق هنا عند واحدة مصريّة من أسابيع، وهي فاهمة تعليقي. وهي مصريّة جدّاً وطيّبة جدّاً فعلاً، لذا ذَكَرَت من زمان كيف لا تتصوّر التعذيب. أنا أيضاً لا أتصوّره. كيف يؤذي إنسان أخاً له تحت أيّة ذريعة؟

لا تستبعدي يا واحدة مصريّة أن تخرُج جوقة الهتّيفة غداً للوم الصورة واتّهام أيمن نور بالحصول على الصورة من المخابرات الصهيو-أمريكيّة. طبعاً هذا لا ينفي الواقع.

سوف يخرُج علينا رئيس تحرير من إيّاهم ويقول إنّ الصورة مفبركة وإنّها التُقِطَت في حديقة منزل أيمن نور، أو يمكن عند حسام أبو الفتوح اللي عذّب دينا.
سنرى؟

simsim said...

الايجابية والسلبية صفات نسبية , والبطل المصري (وأخرين) بينظر للموضوع من ناحية واحدة بس , الأمر الجامع هو استخدام المنطق والعقل . لو عندك هدف ويحتاج تحقيقه الي الاصرار والمتابعة ,فالسكوت يصبح سلبية , ولكن لو تحقيق هدفك ممكن يتم بالسكوت فهنا لايكون سلبية . المهم تحدد هدفك وتدرس أساليب الوصول اليه .

اللي بيقول نعلي الصوت علشان يستقيل أي مسئول يبقي مش عايش في مصر , ومابيستفدش من عقله .

الموضوع في اساسه أن المسئول المباشر عن التغيير أسلوبه في التفكير هو العند . يعني الناس لو قالت علي واحد مسئول وحش , وفاشل , وابن كلب , ولازم يمشي , المسئول الكبير يقول كويس , وناجح , وابن ناس , ولازم يقعد والعكس صحيح والأمثلة علي مدي 24 سنة كثيرة جدا.

اّذن رفع الصوت في الموضوع ده بالذات مش ايجابية , والسكوت في الموضوع ده
بالذات ايجابية
, وكما قلت فهناك كلام كتير مكتوب في بعض جرائد المعارضة , وأيضا بعض الصحف الأجنبية بتتكلم عن وجود نية لإقالة سيادة اللواء وعلشان كده لو الناس قالت يمشي فأنا متأكد أنه حيقعد , بينما الناس لو سكتت فاحتمال الإقالة كبير . أنا أعرف أن هذا الوضع مؤسف , ولكن هذا هو سلو بلدنا . .

وبعدين الصور المنشورة مافيهاش أي شيء يدل على التعذيب . أقصي شيء ممكن نقول سوء معاملة لاتصل الى حد التعذيب . أي واحد متابع للغد يعرف انه لسه عايش في الماضي وبيحاول يقلد المرحوم أحمد حسين عندما نشر في أواخر الأربعينات أو أوائل الخمسينات تحت صورة لناس حافية وكتب تحتها "رعاياك يامولاي" , وكان هذا أيم الملك فاروق , وكان لها شنة ورنة في ذلك الوقت . في عدد تلاقي أيمن نور مصور واحد بيطلع حاجة من صندوق زبالة ويكتب تحتها "الناس بتاكل من الزبالة" ومرة ثانية يصور ناس نايمة تحت كوبري , وغيره كثير .

وصحيح السياسة فيها كثير من الانتهازية , ولكن هذا أسلوب قديم جدا وعفى عليه الزمن .

وموضوع مايطلق عليه تعذيب أو ببعض التعبيرات عنف غير مسموح به , هو موضوع فيه لبس , وخاصة في ظل مفهوم الدولة في العصور الحديثة كما حدده الفلاسفة وعلماء الفلسف السياسية , عندما تنازل الأفراد عن استخدام القوة كوسيلة لتحقيق الأهداف , وتنازلت عن هذه القوة للدولة لتصبح هي الوحيدة المخولة باستخدام العنف في اطار تعاقد بين الأفراد والدولة . طبعا الموضوع كبير وليس هنا مجال مناقشته , ولكنه يناقش في كتب الفلسفة السياسية تحت مايمكن أن نسميه :

The Doctrine of Raison d'etat .

مصراوى said...

استكمالا لانجازات الداخلية العظيمة فى حماية الشعب المصرى من نفسه، قامت جحافل الداخلية بقتل مواطن من المنصورة فى مظاهرات الاخوان أمس، وجاء بيانها الموقر بأن المواطن مات نتيجة التدافع.. نعم التدافع وكأن الراجل كان واقف ف طابور عيش!!
الحل ليست باستقالة وزير الداخلية، ولكن محاكتمته وضباطه أيضا وبالمرة اللى مشغلهم

Egyptchampion said...

Sorry, r. I didn't realize what I said would upset u. I apologize.

R said...

"Sorry, r. I didn't realize what I said would upset u. I apologize."

لآ مش للدرجة دي. قلنا خالصين.

أصل إحنا قاعدين نتناقش مناقشة هادية، لقيت جردل مياه ساقعة اتدلق عليّ...
ـ

wa7da_masrya said...

معلش يا راء خليها عندي أنا المرة دي
و بعدين يا راء الجو بقى مولع هنا و حر نار و جردل الميه الساقعة يخفف شوية برضه :)

Anonymous said...

egyptchampion :
إنت حضرتك يعنى لامؤاخذه شامبيون فى ايه بالظبط .. ماتزعلش احنا بنتكلم يعنى ..؟

Anonymous said...

الاخ سمسم
مدام عاوز تتكلم كتير قوى كده ماتعمل لروحك مدونه وتتكلم فيها براحتك .. مش كده واللا إيه ..؟

simsim said...

يامجهول أنا أسف جدا انك تعبت من القراية - ماكانش قصدي اتعب ذهن سعادتك , فالقراية لكتير من الناس النهاردة مجهود كبير كما هو واضح , ونصيحتك سوف أخذها في الاعتبار , وشكرا.

mahashiri sangari said...

to sim sim:
go......and sleep well, this is not wc

simsim said...

يامها

قد يكون لي وجهة نظر مخالفة لرأي صاحبة المدونة , ولكن في جميع الأحوال أنا أحترم رأيها دائما لصدقها مع نفسها فيما تكتبه , وهذا يكفيني وليس مطلوبا من الإنسان أكثر من كده سواء وافقت علي الرأي أو اختلفت معه .


شكراعلي النصيحة , ولكن مثلك كمثل من يقدم النصائح للناس وهو في اشد الحاجة الى أن يقدم هذه النصائح لنفسه .

رجاء غير الأسم الهندي ده وكفاية مها ..ياغزال.

Elcamino mino mino said...

To simsim elbatta :)
Brother mahashiri told you that this is not wc, dont you understand ? dont you have somthing else to do ?

Anonymous said...

عادى هى جت على ده شوفوا الفضائح مصر بقت كلها مصائب وفضائح

Anonymous said...

6K聊天室,080中部人聊天室,聊天室交友,成人聊天室,中部人聊天室,情色聊天室,AV女優,AV,A片,情人薇珍妮,愛情公寓,情色,情色貼圖,情色文學,色情小說,色情,寄情築園小遊戲,AIO交友愛情館,情色電影,一葉情貼圖片區,色情遊戲

言情小說,情色論壇,色情網站,微風成人,成人電影,嘟嘟成人網,成人,成人貼圖,成人交友,成人圖片,18成人,成人小說,成人圖片區,微風成人區,成人網站,免費影片,色情影片,自拍,hilive,做愛,微風成人,微風論壇,AIO

情趣用品,情色,成人,A片,自拍

情趣用品,色情,成人影片,色情影片,免費A片

情趣用品,成人網站,A片下載,日本AV,做愛

情趣用品,美女交友,A片,辣妹視訊,情色視訊

情趣用品,色情聊天室,聊天室,AV,成人電影

Anonymous said...

يسقط حسني مبارك هذا العجوز الغبي ويعيش ايمن نور صوت الشباب

Anonymous said...

Türkiye'de yaşayan travesti veya trv kısaltması olarakta kullanılan üçüncü cinsin temsilcilerini daha yakından tanımak isteyen ziyaretçilere travesti siteleri'ni tanıtmak istiyorum. Travestiler;mersin travestileri, antalya travestileri, bursa travestileri, istanbul travestileri, ankara travestileri olarak kategorilere ayrılmış sitelerimizde özellikle ülkemizin en yoğun şehriistanbul travestileri, travesti yaşamının büyük bir bölümünü oluşturuyor. Travesti karşı cinsin özelliklerini tam anlamıyla taşımasada kendini öyle hisseden, karşı cins gibi giyinip hareket eden ameliyat olmamış kişidir. Travesti arkadaşlarla tanışmak isteyenleri yukarıda verdiğim kategorilere göre arayabilirsiniz. Üklemizde de diğer avrupa ülkelerinde olduğu gibi vip travesti hizmeti veren ve vip travesti özelliklerine sahip olan birçok travesti bulmak mümkün.Escort bayan gibi escort travesti hizmeti sunan birçok travesti'ye rastlayabilirsiniz. Farklı sitelerdeki travesti vip sitelerini verdiğim adreslerde rahatlıkla bulabilir, travesti resimleri'ni profillerini inceleyebilirsiniz.

istanbul escort said...

Herefter forsætter vi over til et mere officielt remix af franske Joachim Garraud. Remixeren