Tuesday, February 22, 2005

الشيكولاتة و لا البيبي

كنت بتكلم مع واحدة صحبتي و بقولها مش عرفة لية اليومين دول أنا نفسي في بيبي (يعني طفل رضيع بلغة الفرنحة) و قلتلها أنا مش عرفة لية الحكاية دي على بالي و بقلها كام يوم كده (بالمناسبة أنا مش متجوزة بس ده مينمنعش أن يكون نفسي في بيبي يعني قصدي مش حرام عشان محدش يفهم غلط صحبتي سكتت شوية و بعدين قالتلي يمكن تكون ال..... على وشك تيجي , بصتلها كده و إبتسمت و قلتلها بس أنا لما بتكون ال..... على وشك تيجي بأكون عايزة شيكولاتة مش بيبي !!!! (و هذه حقيقة عني) مش معقول ده السبب يا بنتي فردت إن هي كده لما بتكون ال..... على وشك يعني بيكون نفسها في بيبي إنتهى الحوار مع صحبيتي و إظاهر إن كان عندها حق بس غريبة أول مرة يحصل معايا كده و الحكاية دي لخبطتني هو البيبي ولا الشيكولاته ؟
بالمناسبة بقى أنا عندي فضول أعرف الستات البقيين بيهف عليهم إيه ؟؟؟

9 comments:

Malaak said...

تحية طيبة

صديقتي العزيزة " واحدة مصرية "

هل تراها صدفة أنني أيضاً أشعر قبل الـ... برغبة عارمة في تناول اصبع من الشيكولاته ؟

فأنا يحدث معي نفس الأمر , لذلك أحتفظ بنوعين من أصابع الشيكولاته في الثلاجة :)

و لدي صديقة متزوجة عندما تقترب الـ... لديها فهي تشعر برغبة قوية في تناول الأطعمة كثيرة الفلفل أو " الحرّاقة " مما يجعلني أعتقد أن الرغبة العارمة أو الفجائية لتناول
صنف معين من الطعام لا تقتصر فقط على حالات " الوحم " التي تشير إلى الحمل , بل هي قد تحدث في الحالات التي يكون فيها الجسد في حالة ثورة هرمونية .

هناك موقف وحيد أشعر فيه بعاطفة أمومية جارفة و هو عندما أشاهد أو أقرأ أو أسمع عن أم تسيئ معاملة أطفالها , أشعر أنها لا تستحق هذا الطفل أو الطفلة و أتمنى لو كنت أماً لها حتى أعوضها الحنان الذي حرمتها منه والدتها القاسية و لكني لا أشعر بهذه العاطفة الأمومية القوية أبداً في حالة زواج إحدى صديقاتي أو حتى حملها أو إنجابها لطفل بالرغم من فرحتي الشديدة لها لمقدم المولود الجديد .

كلام على الهامش :)

لقد استخدمتُ تعبير الـ ... بناء على رغبتكِ الكريمة مع أنني في رأيي المتواضع لا أجد في لفظها العادي و المعروف أي مشكلة فهي ثورة احتفالية كباقي الثورات الجسدية الأنثوية .

ثم أن إستخدام تعبير الـ... سيدفع أجهزة الإستخبارات العربية البالغة الذكاء إلى الشك في كل الموضوع و الإعتقاد أن هذا هو " كود " أو رمز يستخدمه قادة المعارضة لتدبير أمر ما و أسهل تهمة تقوم أجهزة المخابرات بتلفيقها للمواطن الثائر هي " التخابر مع جهات أجنبية "


تحياتي الخالصة :)

ملاك

wa7da_masrya said...

ملاك يا حبيبتي تعرفي أنتي عندك حق كان المفروض أقول إسمها عادي لأن أنا كده ممكن أعرض نفسي للمشاكل و بس أنا كان قصدي أسبها كده عشان الأغبية يفكروا شوية :)

R said...

أنا في الحقيقة أحبّ الشوكولاتة في كلّ وقت، وأشتاق إليها معظم أوقات السنة وبالأخصّ في الربيع والخريف والشتاء (حيث لا تكون سايحة ونايحة).

نفسي تهفّني على الشكولاتة دائماً (وهي لا تحتاج لرعاية كالبيبي بل ألتهمها التهاماً) ولولا الملامة لما عزمتُ بها على أحد.

أمّا موضوع الـ... فهذا-لأسباب بيولوجيّة واضحة جدّاً-لا يعنيني مُباشرةً... فحبّي للشيكولاتة منتظم. ولم تُصنع بعد قوالب في جودة الكورونا الزرقاء القديمة التي كانت أثناء طفولتي بعشرة قروش.

(لا.. لستُ من العصر الحجريّ).
ـ

wa7da_masrya said...

أعرف أن الشيكولاته عشق النساء الأول حتى انني و جدت على الإنترنت خريطة لمخ المراة يحتل حب الشيكولاته فيه أكثر من 30% و لا ادري أن كان هذا حقيقي أم أنها دعاية لشركات الشيكولاته .

لم أجد الرجال يتحدثون عنها كثيرا و لكن للشيكولاته فوائد كثيرة للنساء و الرجال أيضا و أوافقك الرأي أن شيكولاته كورونا المصرية ذات الغطاء الأزرق اللي اكلتها انا كمان و أنا صغيرة كانت ملهاش حل .

sertac cesur said...

uzamax

sertac cesur said...

uzamax

discount ugg boots said...

discount ugg boots See what see. Some see Li Bin Shangguan Jing bedroom to watch their discontent at him, said White.

MlRmcS discount uggs online Xuan, Lu Zhi, and Zan and other friends with it.

ugg discount outlets Wrong, an apology if you can save the current situation, I would rather apologize to you a million times. Get out, a good reflection. Xia said the angry captain.

discounted uggs Sijung, no power to twelve loyal? "Chen delay to the first hit the stairs and remonstrance. Dinu, pull-out life, and Liu Tao are behind bars. That night, the Ten Attendants www.hotdiscountbootsoutlet.com

gucci outlet said...

gucci outlet Shut up, doctor, I was pumping my O-bar. Xu Biao Li Bin Oh fall upon the speech, followed by conversion of the tone of what the doctor said.

MlRmcS outlet gucci online ?"Phase has been lost in the halfway, I do not know how to." Tribute section then kill Gui, hanging under the horse head on, divide our forces scattered to find; own but by a unique

gucci outlet mall Platoon? Platoon leader. Li Bin will be on hand froze to the side of the rabbit, the location of platoon leader quickly ran to the Sun, when he found carrying automatic rifles guard the Shang Jing suddenly stopped, the old-fashioned waist Yeah bite out with bayonets, crawl forward.

gucci outlets Yong, Yi Lang Pember remonstrance, saying: "Lu Shang Shuhai wife Hope, the first victims of this, fear of terror shock the world." Zhuo Naizhi. Stuart Wang Yun said: www.cheapestguccioutletonline.com

Anonymous said...

uggs boots Zan, the Cao Cao then. Zhong Zhuhou all one after another to their respective camp xiazhai, connecting two hundred years. Kill the horse slaughtering operation is, the General Assembly

MlRmcS uggs boots for men Lu Bu, Dong Zhuo easy to punish ears. "

uggs boots for women commander of the department were also not spared even when a grenade thrown into the

uggs boots outlet Son of a bitch, eat slowly, you eat it as similar a few years without food. Devour a meal looked like Li Bin, Xu Biao looking at the psychological pleasure. Because the old squad leader said, show that you can eat on the battlefield alive. www.hotbootsshop.com