Saturday, August 27, 2005

حتى الياهووه

Egypt TV Airs Criticism of Mubarak Regime
الخبر ده كان موجود إمبارح بليل متاخر أوي على الياهووه أنا بصراحة تعجبت و أصابني الحنق و الغيظ اولا لان الخبر ليس ذات أهمية اوي عشان يجيبوه على صفحة الياهو كده و إيه كان ترتيبه التالت هذا الخبر أيضا تم وضعة في الوقت اللي أهل مصر تقريبا بيكونوا ناموا كلهم يعني كل من شاهد هذا الخبر حيكون الامريكيين و الخبر بكده بينقل صورة خاطئة عن حقيقة ما يجري هنا و هي صورة "الديموقراطية المغشوشة" التي تحدث عنها فهمي الهويدي في مقاله الذي تم منعه من جريدة الحراسة الأهرام و لكن ربما كان لفصل الربيع و الورد و الزهور و الحب الذي يعيشه مبارك مع من وصفة بالشجاع و رجل السلام شارون و نسى مبارك ان شارون مجرم حرب و سفاح صبرا و شتيلا ربما كان هذا هو السبب لوضع الخبر بهذه الصورة و ربما أيضا ليكون دعاية لنفس الربيع ,ربيع الديموقراطية الذي هبت نسائمه على المنطقة بعد حرب تحرير العراق كما تدعي الإدارة الأمريكية و قيادات مجرمي الحرب الأمريكيين ,الواحد مش عارف يلاقيها منين و من فين !!!! يعني عرفوا يتفقوا مع بوش و الشيطان و شارون و حتى الياهووه هم كلهم علينا ولا إيه؟؟

3 comments:

R said...

ما هو ده اللي أنا باسميه "فن الضحك على الدقون". الخبر شكله كده حاجة غير مسبوقة، مع إنّ التليڤزيون طول عمره بيذيع استجوابات مجلس الشعب مثلاً اللي هي أقوى بكثير من مجرد نقد لوزير المالية.
ده حتّى في انتخابات مجلس الشعب في ١٩٨٤، كان للأحزاب وقت على الهواء ووكانوا عاملين نقد كويّس.

اللي أنا مش فاهمه هو إيه علاقة الياهوو وشارون بالموضوع. خذي بالك أنّ الياهووه والياهوود مجرد تشابه أسماء!
اللي يغيظ أنّ فيه مصريّين برضه فرحوا وهللوا!
عندك مثلاً الفرعون الكبير تحمّس قوي للخبرمش فاهم ليه، لكن قرد الرمال قال الرأي العاقل

Anonymous said...

sorry but Sharon DID NOT perpetrate the SABR & SHATILA massacres.
neither did he order the slaughter, it was the lebanese Christian militias in response to the assassinationof their leader Besheyer El Gomayel which most probably the palestinians did it for his connections with the israelis at the time.
So pls get your facts right...why dont you open the hama massacre file? or perhaps 40,000 syrians killed by their own army isnt much to mention nowadays?
& regarding the criticism, what do you people want, 100% democracy in one day? it takes time...yes its good it happened as its a first step, its far better than not happening at all...try & be objective.

sertac cesur said...

uzamax